Dit toilet er en gave – vis lidt taknemlighed

Det er KLAR Forsynings budskab i forbindelse med Toilettets Dag. Virksomheden håber, at folk vil vise deres taknemlighed ved at tænke over, hvad de smider i deres toilet.

KLAR Forsyning, der blandt andet står for at rense spildevand i Køge, Greve, Solrød og Stevns Kommune, vil gerne benyttet Toilettets Dag (World Toilet Day) til at minde folk om, hvor heldige vi er i Danmark, at vi har adgang til hygiejniske toiletforhold.

Toilettets Dag er en international mærkedag, der hvert år den 19. november skal minde folk om, at ikke alle i verden har adgang til rene toiletter, og samtidig sætter dagen fokus på, hvor meget netop dét betyder i forhold til den generelle sundhed i befolkningen.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, dør omkring 1,8 mio. mennesker årligt som en direkte konsekvens af dårlige toiletforhold.

Tag det ikke for givet

"I Danmark er vi så heldige, at vi har ordentlige toiletforhold og et stort fokus på hygiejne. Det kan man godt komme til at tage for givet. I KLAR Forsyning vil vi gerne bruge Toilettes Dag til at minde folk om, at vi faktisk er privilegerede i vores del af verden, ved at have adgang til både rent vand og toiletter. Vi vil samtidig gerne opfordre folk til at vise deres taknemlighed ved at tænke over, hvad det er, de smider i toilettet", siger Line Wilchen Hollesen, der er adm. direktør i KLAR Forsyning.

Hun understreger på det kraftigste, at ting som vatpinde, flasker fra hårfarve, hår og kondomer ikke hører til i toilettet.

"Vi finder mange mærkelige ting i det spildevand, der løber ind i vores renseanlæg. Tingene sidder fast i vores maskiner, der går i stå eller også sniger tingene sig forbi vores rensesystem og ender i Køge Bugt. Det har været et stort problem i mange år, at folk bruger deres toilet som en skraldespand. Ved at sætte fokus på problemet håber jeg, at vi kan få folk til at ændre adfærd", fortæller Line Wilchen Hollesen.