Forurenet slam skyld i høje omkostninger for KLAR Forsyning

En forhøjet forekomst af PAH-stoffer koster KLAR Forsyning dyrt.

Før forureningen blev konstateret, stod virksomheden nemlig til at kunne minimere sine omkostninger til bortskaffelse af slam.

De seneste to måneder har prøver af KLAR Forsynings slam fra Køge-Egnens Renseanlæg vist, at forekomsten af PAH-stoffer er cirka dobbelt så højt, som grænseværdien tillader.

Grænseværdien er sat til 3 mg/kg TS, men prøverne viser en forekomst af stoffet på hele 6 mg/kg TS.

PAH’er er yderst sundhedsskadelige stoffer og kan i høje koncentrationer være kræftfremkaldende. Stoffet kan dog også findes i naturen i meget små mængder. Stofferne kan blandt andet findes i olie, og forureningen af spildevandet kan derfor stamme fra oliespild på vejene, virksomheder, der ikke får tømt deres olieudskillere eller uheld på virksomheder.

Store omkostninger for at komme af med slammet

Det slam, som KLAR Forsyning producerer på Køge-Egnens Renseanlæg i forbindelse med rensningen af spildevand, stod til at blive godkendt til at kunne afsættes direkte til landbrugsejendomme, der bruger slammet som gødning.

Forureningen gør, at det nu ikke er en mulighed for KLAR Forsyning, der i øjeblikket må betale ca. det dobbelte for at komme af med deres slam.

’Vi har i længere tid arbejdet på at få vores slam godkendt, så vi kan afsætte det direkte til landbruget, og vi var meget tæt på at være i mål, så det er en streg i regningen, at prøverne nu viser, at det spildevand, vi modtager, er forurenet med PAH’er. Vi ved i øjeblikket ikke, hvor forureningen stammer fra, men vi har store omkostninger ved at komme af med vores slam, så nu sætter vi alt ind på at finde kilden til forureningen, så vi kan få løst problemet’, siger Gitte Rosendal Birch, der er driftsleder i KLAR Forsyning.