KLAR Forsyning leverer rent drikkevand til deres kunder

Der er ikke fundet pesticider i det drikkevand som KLAR Forsyning leverer til sine kunder i Køge. KLAR Forsyning vil dog lave yderligere undersøgelser af boringerne ved Fruedal Vandværk.

Flere andre forsyninger i Danmark har konstateret, at deres drikkevand indeholder pesticiderne chloridazon, desphenyl-chloridazon og chloridazon-methyl-desphenyl i en mængde, der overstiger den fastsatte grænseværdi.

Derfor har KLAR Forsyning fået testet det drikkevand, som de leverer til deres kunder fra Køge Vandværk og Fruedal Vandværk.

Resultaterne viser, at det vand, som KLAR Forsyning sender ud fra vandværkerne ikke indeholder spor af de pågældende pesticider.

KLAR Forsyning vil være på den sikre side

Ved Fruedal Vandværk er der dog fundet spor af desphenyl-chloridazon i råvandet, der ledes til vandværket. Mængden af desphenyl-chloridazon ligger langt under grænseværdien, men KLAR Forsyning vil for en sikkerheds skyld lave yderligere undersøgelser ved alle deres boringer, der leverer rådvand til Fruedal Vandværk.

’Når vi vælger at lave yderligere undersøgelser af råvandet ved Fruedal Vandværk, er det som en ekstra sikkerhedsforanstaltning. De spor vi har fundet af desphenyl-chloridazon ligger langt under grænseværdien, men vi vil hellere være på den sikre side. Intet er vigtigere for os end kvaliteten af det drikkevand, vi sender ud til vores kunder, og jeg er derfor meget lettet over, at undersøgelsen ikke fandt spor af pesticider i vores drikkevand’, siger Søren D. Brask, formand for Køge Vand A/S.

Når resultaterne af de nye undersøgelser er kommet, vil KLAR Forsyning tage stilling til, om der er behov for at sætte ind med tiltag.

Du kan se resultaterne af samtlige analyser af drikkevandet på klarforsyning.dk.