Nyt vandværk skaber værdi for både borgere og elever

Køge får snart et nyt vandværk, der skal sikre en fortsat høj sikkerhed omkring levering af drikkevand. Vandværket skal samtidig fungere som testcenter og give borgerne et nyt grønt område.

Bygningen er tegnet, kontrakterne er i hus, og første spadestik til det nye vandværk i Køge bliver taget den 1. november.

Det nye vandværk skal ligge på Gymnasievej i Køge og skal erstatte det, der ligger på Søndre Allé, som er ved at være udtjent.

Sikkerhed i top
Det er KLAR Forsyning, der står for at opføre det nye vandværk, der skal sikre en fortsat høj forsyningssikkerhed i forbindelse med levering af drikkevand til store dele af Køge by og omegn.

Ambitionerne for det nye vandværk er høje, og vandværket skal ikke alene levere godt drikkevand til kunderne, men også fungere som vandtestcenter, hvor folkeskoleelever og gymnasieelever får mulighed for at komme og gennemføre skoleprojekter i lokaler, der er specielt indrettet til formålet.

Samtidig vil testcentret give virksomheder mulighed for at teste nyt udstyr og lave forskellige forsøg.

Grønt område til borgerne
Området omkring vandværket vil bestå af grønne arealer med træer og græsplæner, og området vil være åbent for offentligheden.

Borgerne vil her have mulighed for at se vandværket og få indblik i, hvordan vandet behandles, før det ledes ud til kunderne. De kan også gå en tur på området, hvor det er planen, at de kan få oplysninger om vandets historie.

’Vi synes, at et moderne vandværk skal kunne mere end bare at levere drikkevand. Derfor har vi taget skridtet fuldt ud, da vi skulle lave planerne for vores nye vandværk. Nu kan vi bidrage med noget positivt til skoleeleverne og virksomhederne, der kan få gavn af vores testcenter og til borgerne, der får et nyt grønt areal, de kan benytte sig af. Vi glæder os meget til vandværket står færdigt, og vi håber, at det også kan være til glæde for andre’, siger Line Wilchen Hollesen, der er administrerende direktør i KLAR Forsyning.

LM Byg kommer til at stå for byggeriet, 2water skal stå for smedearbejdet med at samle procesanlægget og Kemp & Lauritzen A/S skal stå for el-arbejdet på procesanlægget.

KLAR Forsyning forventer, at det nye vandværk vil stå færdigt i løbet af efteråret 2017. Herefter vil hele administrationen blive samlet på det nye vandværk, hvor de fremover vil have deres arbejdsplads.