Drikkevandet i Køge bliver blødere uden kemi

Siden januar i år har KLAR Forsyning undersøgt fordele og ulemper ved forskellige blødgøringsmetoder. Nu er arbejdet afsluttet og bestyrelsen i Køge Vand A/S har truffet en beslutning. Drikkevandet i Køge skal gøres blødere ved hjælp af CARIX-metoden, som anvender CO2 til blødgøring.

Medarbejder kigger nærmere på de store vandrør på vandværket

På billedet ses driftsmedarbejder ved vandrør på Køge Vandværk.

Der skal være blødere vand i hanerne hos KLAR Forsynings vandkunder i Køge. Det besluttede en enig bestyrelse hos vandselskabet Køge Vand A/S tilbage i december 2021.

Siden januar har KLAR Forsyning for Køge Vand A/S derfor undersøgt forskellige metoder til blødgøring af drikkevandet i Køge, herunder hvad metoderne kan have af konsekvenser for driftssikkerhed, miljø og økonomi. På baggrund af den undersøgelse har bestyrelsen i Køge Vand A/S nu valgt blødgøringsteknologien CARIX.

"Det gode arbejdsmiljø ved CARIX-metoden har derfor haft stor betydning for det endelige valg af blødgøringsmetode"
Jesper Koziara, teknisk direktør i KLAR Forsyning

”Vi har sammenlignet en del teknologier undervejs i processen. Nogle teknologier er fravalgt, fordi de ikke passede til vores vandkvalitet. Andre teknologier havde for højt vandspild eller energiforbrug, eller levede ikke op til vores ønsker hvad angår arbejdsmiljø og driftssikkerhed. I sidste ende stod vi tilbage med to mulige teknologier, metoderne pellets og CARIX. Og her blev det besluttet, at CARIX-anlægget opfylder flest af de punkter, som er særligt vigtige for os”, siger Jesper Koziara, teknisk direktør i KLAR Forsyning og uddyber:

”Driften af CARIX-anlægget sikrer det bedste arbejdsmiljø og kræver heller ikke lige så mange mandskabstimer hvad angår tilsyn og pasning af anlægget. Driftsomkostningerne er også lavere ved denne metode end andre af de metoder, vi har kigget nærmere på – og det er derfor også med til at holde takstpåvirkningen nede. Der er derfor flere fordele ved CARIX-metoden”.

En driftssikker og arbejdsmiljøvenlig metode

Blødgøringsteknologien CARIX (CArbon Dioxide Regenerated Ion Exchanger) reducerer indholdet af kalk i vandet kun ved tilførsel af CO2.

”Ved CARIX-metoden skal der ikke skal håndteres nogen kemikalier, da CO2 nemt tilføres. Derfor vil vores driftspersonale på Køge Vandværk ved denne metode ikke være nødt til at tage særlige ekstra forhåndsregler, såsom at iføre sig sikkerhedsdragter. Det gode arbejdsmiljø ved CARIX-metoden har derfor haft stor betydning for det endelige valg af blødgøringsmetode”, siger Jesper Koziara, teknisk direktør i KLAR Forsyning.

CARIX-anlæggene er velkendte i Tyskland, hvor der i dag er omkring 30 CARIX-anlæg i drift. I Danmark er der flere på vej i de kommende år. Solrød Vandværk er i gang med etableringen af et CARIX-anlæg til blødgøring, og forventer at kunne levere blødere vand til alle kunder i foråret 2023. Borup Vandværk har endvidere også besluttet at etablere et CARIX-blødgøringsanlæg, når de skal bygge nyt vandværk.

I Køge forventer KLAR Forsyning at kunne levere blødere vand til alle kunder hos Køge Vand A/S i 2025.