Første spadestik til det nye vandværk er nu taget

Et nyt vandværk har længe stået på ønskelisten i både Køge Vand A/S og KLAR Forsyning, og tirsdag blev dagen, hvor første spadestik kunne tages.

Det var bestyrelsesformanden for Køge Vand A/S, Søren D. Brask, der tirsdag førte spaden og dermed markerede, at byggeriet af det nye vandværk i Køge officielt kan begynde. Et ønske der længe har stået højt på ønskelisten i Køge Vand A/S.

Vandværket, der skal ligge ved Gymnasievej i Køge, skal sikre en fortsat høj grad af forsyningssikkerhed, og netop sikkerheden har været et fokuspunkt for selskabet.

’Sikkerheden omkring vores drikkevand er noget, vi har særlig fokus på, og et område vi arbejder løbende med at optimere. Vi har blandt andet været igennem en længere proces for at få en ISO 22000 certificering, hvilket vi har nu’, fortalte Søren D. Brask, der også fortalte, at de principper og arbejdsprocedurer, der er udviklet i forbindelse med certificeringen, giver kunderne en ekstra sikkerhed for kvaliteten af det vand, der løber ud af deres haner.

Principper og arbejdsprocedurer, der også vil blive taget i brug, når det nye vandværk står færdigt.

Næste skridt i fusionen
I KLAR Forsyning, der står for at opføre vandværket, var der også glæde over, at byggeriet nu er sat i gang. Vandværket bliver nemlig også arbejdsplads for administrationen i KLAR Forsyning, der kommer til at sidde samlet for første gang efter, at virksomheden er dannet og har samlet tre forsyningsselskaber under én hat.

’Et vigtigt skridt i forhold til fusionen er, at vi kommer til at sidde mere samlet. Derfor glæder jeg mig rigtig meget til, at det nye vandværk står færdigt. Det kommer nemlig ikke kun til at indeholde et procesanlæg og et testcenter, men også moderne kontorfaciliteter, som hele administrationen skal flytte ind i’, sagde Jesper Koziara, der er teknisk direktør i KLAR Forsyning.

Det nye vandværk bliver også der, hvor kunderne fremover har mulighed for at møde deres forsyningsselskab.

Byggeriet vil nu begynde, og fundamentet vil blive støbt. Der vil være en periode henover vinteren, hvor byggeriet vil ligge stille, men det er forventningen, at vandværket vil stå færdigt i løbet af efteråret 2017.