Naturskønt regnvandsbassin minimerer risikoen for oversvømmelser i Solrød Strand

Det er optimalt, når løsninger til håndtering af regnvand også bidrager til at forskønne lokalområdet.

KLAR Forsynings projekt ved Strandgårds Alle er nu afsluttet. Området har fået et åbent regnvandsbassin, der ligger som en kunstig sø i det grønne område og er med til at forskønne det.

Regnvandsbassinet kan rumme op til 2.600 kubikmeter vand. Det er nok til at fylde et badekar ca. 13.000 gange, og området er på den måde bedre rustet til at modstå kraftige regnskyl, og risikoen for oversvømmelser er derved minimeret.

Fokus på rekreative løsninger

Hovedformålet med projektet har været at minimererisikoen for lokale oversvømmelser i Solrød Strand, men det er altid et plus, når løsninger til håndtering af regnvand samtidig kan bidrage til at gøre et området mere attraktivt.

”Først og fremmest handler vores projekter om at minimere risikoen for lokale oversvømmelser. Når det så er sagt, ser vi altid gerne, at vi kan komme med nogle rekreative løsninger, der bidrager positivt til området. Det synes jeg, at vi har formået i det her tilfælde, og jeg håber, at områdets beboere vil benytte sig af chancen for at gå nogle ture ved deres nye kunstige sø”, siger Frands Søbjerg Hansen, der er chef for Plan & Anlæg i KLAR Forsyning.

KLAR Forsyning arbejder med flere lignende projekter i både Solrød, Greve, Stevns og Køge Kommuner.