Nu træder Greve Kommunes nye affaldsordning i kraft

Den 1. maj overgår Greve Kommune til den nye affaldsordning, og det giver anledning til mange spørgsmål fra borgerne i Greve.

Fra 1. maj skal borgerne i Greve til at sortere mere af deres affald, når Greve Kommune overgår til den nye affaldsordning.

KLAR Forsyning, der står for at administrere ordningen, har ekstra travlt med at besvare de mange henvendelser, de på den baggrund får i øjeblikket.

”Vi mærker en stor interesse for den nye ordning i form af rigtig mange henvendelser fra borgerne i Greve. Selvom vi har ekstra bemanding på til at besvare de mange spørgsmål, er vores behandlingstid en anelse længere end normalt. Det håber vi, at folk vil have forståelse for”, siger Jesper Koziara, der er teknisk direktør i KLAR Forsyning.

Han fortæller samtidig, at der er flere steder, hvor man selv kan opsøge informationer.

På hjemmesiden klarforsyning.dk og på Facebooksiden KLAR til sortering kan man finde generel information om den nye ordning, og siderne bliver løbende opdateret, så man her kan finde svar på de mest stillede spørgsmål.

Har man konkrete spørgsmål til sortering, er der god hjælp at hente i appen Affaldsportal. Her kan man slå specifikke ting op og få svar på, hvordan de skal sorteres.

På klarforsyning.dk findes der også en online sorteringsguide, der fungerer på samme måde.

Nye tømmedage

Når den nye ordning træder i kraft, vil mange opleve, at de får tømt affald på en anden ugedag, end de er vant til.

”De nye tømmedage er en af de ting, som det er vigtigt, at man er opmærksom på. På klarforsyning.dk kan man nu gå ind og hente den nye affaldskalender, hvor man kan se, hvornår man fremover får tømt affald. Hvis man er tilmeldt vores sms-service, hvor man får en huske-på-besked, vil den automatisk blive opdateret, så man nu bliver husket på den nye tømmedag”, fortæller Jesper Koziara, der håber, at borgerne i Greve vil tage godt imod den nye ordning.

Ofte stillede spørgsmål

• Hvornår skal jeg tage mine nye beholdere i brug – KLAR Forsyning sætter en hænger på din beholder til dagrenovation, når den er tømt for sidste gang, så du ved, at du nu skal bruge din nye beholder til rest- og madaffald. De øvrige beholdere kan du tage i brug, når du har haft fortovsindsamling i april.
  • Hvordan kommer jeg af med mine gamle beholdere – Der sidder nogle tag-mig-med-klistermærker på den hænger, som KLAR Forsyning sætter på din beholder til dagrenovation, når de tømmer den for sidste gang. Dem skal du sætte på dine beholdere/sækkestativ og sætte det/dem ud til fortovsindsamlingen i maj.
  • Hvilke poser skal jeg bruge til restaffald og madaffald – Restaffald, der sviner, skal i poser, før det smides i beholderen. Poserne skal du selv købe, og der er ingen specifikke krav til dem. KLAR Forsyning udleverer grønne poser til madaffaldet. Dem skal du bruge til madaffald og intet andet.