Logget ind som:
Kundenr.:

Tidsplan og etaper

I 2019 gik vi i gang med anlægsarbejdet i Køge Nord, hvor vi forventer at være frem mod 2024. Her på siden kan du læse mere om de forskellige etaper.

KLAR Forsyning har ansvar for regn- og spildevandshåndteringen i Køge Nord. Her er vi i gang med et større anlægsarbejde, som udover almindelig kloakering, også omfatter anlægning af bæredygtige løsninger til regnvandshåndtering. 

Anlægsarbejdet i Køge Nord er derfor opdelt i flere etaper, som hver indeholder forskellige større og mindre anlægsprojekter. 

1. etape: 2019-2021

Fra 2019 til 2021 har vi kloakeret en del af stationsområdet. Vi har også etableret Det Grønne Strøg, som er en samling af regnvandsbassiner nær Køge Nord station.

Regnvandsbassinerne i Det Grønne Strøg er anlagt med en særlig rensefunktion, så regnvand og overfladevand renses, inden det ledes videre ud i åen. Det kan du læse mere om her:

Derudover har vi etableret et regnvandsbassin ved Egedesvej samt det første vådområde langs Skensved Å.

2. etape: 2021-2022

Fra 2021 til 2022 har vi kloakeret boligområdet og anlagt flere forsinkelsesbassiner langs den nye vej gennem det kommende boligkvarter, Nordlyset. 

Vejen Nordlyset er en såkaldt ”skybrudsvej”, som er særligt anlagt til at kunne håndtere fremtidens store vandmasser. Den kan du læse mere om her: 

Derudover har vi også anlagt to store regnvandsbassiner med rensefunktion, Rensebassin Syd og Rensebassin Nord. Rensebassinerne benytter lignende renseløsninger som bassinerne i Det Grønne Strøg, men der er også blevet taget nye løsninger i brug her. Læs mere om rensebassinerne her: 

Derudover har vi etableret det næste vådområde langs Skensved Å.

3. etape: 2022-2024

Fra 2022 til 2024 forventer vi at etablere de sidste vådområder langs Skensved Å og et nyt bassin langs Egedesvej. Derudover skal det allerede eksisterende regnvandsbassin ved Kapelvej udvides, så det fremover kan håndtere mere regnvand fra det nye boligområde. 

I alle projektets etaper har vi haft stor fokus på at genanvende ressourcer internt i projektet, så vi sparer økonomien og klimaet for en masse ekstra jordtransporter. Det kan du læse mere om her: