Ny service minimerer risikoen for ubehagelig ekstraregning
Vandkunder, der betaler direkte til KLAR Forsyning, har nu mulighed for at få besked via sms eller e-mail, hvis deres vandforbrug ændrer mønster.
Hvis dit toilet løber, eller hvis du glemmer at slukke haveslangen helt, kan det have stor betydning for din vandregning.
Hvis et toilet står og løber, vil det bruge ca. 20 liter i timen, og det medfører en ekstraregning på ca. 1.000 kroner om måneden.
Det fortæller Linda Tvede-Lieberkind, der er driftsleder i KLAR Forsyning, der hvert år oplever, at flere kunder modtager en ekstraregning, fordi de enten har haft et brud på et skjult rør, et toilet der løb, en vandhane, der dryppede, en defekt sikkerhedsventil til varmtvandsbeholderen eller en haveslange, der ikke var lukket helt.
Stigende vandforbrug opdages hurtigere med ny service
Som det er i dag, holder KLAR Forsyning manuelt øje med, om der kommer en alarm på en kunde, der indikerer, at noget ikke er som det plejer.
Herefter kontakter de kunden, så de har mulighed for at udbedre problemet. Men forsyningsselskabet har ikke ressourcer til en konstant overvågning, så ikke alle kunder får besked.
Hvad skal man gøre, hvis man får besked
Hvis man får besked om en ændring i sit vandforbrug, skal man i de fleste tilfælde kontakte en VVS’er, og man står selv for at betale regningen.
Det er kun, hvis man oplever, at der kommer vand ud af ens vandmåler, at det er KLAR Forsyning, man skal kontakte, da KLAR Forsyning har ansvaret for vandmålerne.